بررسی عقاید حروفیه با تکیه بر دیوان عماد الدین نسیمی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی
  • نویسنده سمیه توکلی دینانی
  • استاد راهنما محمدرضا رحمتی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1390
چکیده

عمادالدین نسیمی، شاعر اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم، یکی از شاعران دوره تیموریان است که بخشی از عمر خود را در دوره تیمور و بخش دیگر را در روزگار جانشینان وی سپری کرد. زندگینام? نسیمی، از تولد تا وفات، قسمتی از این پژوهش است. وی مرید و خلیف? فضل الله نعیمی، پیشوای حروفیه، بود. از این رو بازتاب اندیشه های حروفی در دیوان او به روشنی هویداست. از آنجا که این فرقه برای «تأویل» اهمیت ویژه ای قائل بودند اشعار آنان و از جمله نسیمی سرشار از رمز و نماد است. حروف مقطعه، حروف ابجد، حروف مجزا ( نظیر حرف «ب» و دو حرف «الف» و «لام»)، اعداد (نظیر عدد سی ودو، عدد بیست و هشت و...) هر یک در دیوان این شاعر نمادی از یک اندیشه اند. البته عقاید حروفی که در دیوان نسیمی تجلّی یافته اند به این موارد محدود نشده و در بخش پایانی رساله شرح مفصل آن آمده است زمان? ظهور فرق? حروفیه از دیگر مباحثی است که در این پایان نامه در مورد آن سخن گفته شده است. شرح و توضیح عقاید و اندیشه های حروفیه بحث دیگری است که نگارنده به آن پرداخته و در نهایت درونمایه-های سروده های شاعر را به طور دقیق بررسی کرده است. در دیوان نسیمی علاوه بر بازتاب اندیشه های حروفیه، مضامین دیگری از قبیل مضامین عرفانی (شامل اندیشه های وحدت وجودی، قلندری و ملامتی و...)، عقاید شیعی (شامل مدح امام علی(ع)، حضرت مهدی(عج) و...)، مضامین مذهبی (شامل تلمیح به آیات قرآن و احادیث نبوی و قدسی) نیز دیده می شود. اندیشه های اجتماعی و سیاسی از دیگر موضوعاتی است که در دیوان نسیمی وجود دارد، چرا که حوادث روزگار نظیر ظلم و جور حاکمان، جنگ و خونریزی های پی درپی کشورگشایان تیموری، ناامنی و کشتار و بی عدالتی سران حکومت روح و ذهن سراینده را به سوی سرودن اشعار سیاسی و اجتماعی سوق داده است. شکوه و شکایت از شرایط نابسامان جامعه و انتقاد از گروههای مختلف سیاسی و اجتماعی از جمله زاهدان و صوفیان ریایی و... در لابه لای سروده های شاعر دیده می-شود.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

مکتب ادبی و عرفانی عماد الدّین نسیمی

هنرمندان همواره در آثارشان متجلی می شوند، خاصه شعرا و نویسند گان، که آیینه ی هنرشان منعکس کننده ی احوال و شخصیت آنهاست. «عمادالدّین نسیمی» از شاعران عارف مسلک که در قرن نهم می زیست در نگاه کلی از دو منظر عرفانی و ادبی تحقیق و بررسی می باشد. او از پیروان حروفیه بوده ودارای مکتب خاص خود می باشد. نگرش او نیز مانند دیگر همفکران اوست که جهان ر ا به صورت حروف ترسیم کرده، و بر اساس آن به مسائل جهان می ...

15 صفحه اول

نقد روان‌کاوانه شخصیت عمادالدین نسیمی با تکیه بر مکتب روان‌شناسی تحلیلی یونگ

پژوهش کنونی با روش توصیفی ـ تحلیلی و با مراجعه به کتاب­های مختلف روان­شناختی و تکیه بر مکتب یونگ، مهم­ترین کهن­الگوهایی را که عامل رشد شخصیت انسان هستند، از دفترهای شعر ترکی و فارسی عمادالدین نسیمی استخراج نموده و سپس به نقد روان­کانه آن­ها پرداخته است. "کهن­الگوهای رشد" همچون "سایه"، "آنیما" و "خویشتن" در قالب نمادهای گوناگون در شعر این شاعر به کار رفته است. با تحلیل روان­شناختی شخصیت نسیمی از...

متن کامل

مقایسه تأثیر وضعیت طاق باز و دمر بر وضعیت تنفسی نوزادان نارس مبتلا به سندرم دیسترس تنفسی حاد تحت درمان با پروتکل Insure

کچ ی هد پ ی ش مز ی هن ه و فد : ساسا د مردنس رد نامرد ي سفنت سرتس ي ظنت نادازون داح ي سکا لدابت م ي و نژ د ي سکا ي د هدوب نبرک تسا طسوت هک کبس اـه ي ناـمرد ي فلتخم ي هلمجزا لکتورپ INSURE ماجنا م ي دوش ا اذل . ي هعلاطم ن فدهاب اقم ي هس عضو ي ت اه ي ندب ي عضو رب رمد و زاب قاط ي سفنت ت ي هـب لاتـبم سراـن نادازون ردنس د م ي سفنت سرتس ي لکتورپ اب نامرد تحت داح INSURE ماجنا درگ ...

متن کامل

ضرورت تصحیح مجدد دیوان نظام‌ الدین استرآبادی

نظام الدین استرآبادی از شاعران توانمد قرن نهم و دهم هجری است که شعرش از ابعادی چند اهمیت دارد، پیش‌تازی در تغییر سبک از عراقی به هندی و عنایت خاص به ادبیات شیعی، شعر او را در عهد خود کم‌نظیر ساخته است. دیوان نظام، نخستین بار در سال1391 از سوی کتابخانه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی چاپ شد. نویسندگان مقاله با قیاس متن چاپ شده انتشارات مجلس شورای اسلامی با نسخه‌های مورد استفاده، نارسایی‌ها ...

متن کامل

سازگاری عرفان سعید الدین فرغانی با عقاید شیعی در باب امامت علی ابن ابیطالب (ع)

اگر­ چه فرغانی، که شاگرد صدرالدین قونوی و از بزرگ ­‌ترین پیروان مکتب ابن عربی است، ظاهراً و رسماً جزء عارفان شیعی به شمار نمی‌آید؛ ولی گذشته از ارادت خاصی که به اهل بیت دارد، در واقع به مهم­ ترین مؤلفه­ هایی که شیعیان در مورد امامت معتقدند اعتقاد راسخ داشته و بلکه هر کدام از آن­ها را با بهترین بیان عرفانی، تحلیل و تبیین کرده است. او همسو با شیعیان، امیرالمؤمنین (ع) را وارث و وصی نبی اکرم(ص) دانست...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یزد - دانشکده علوم انسانی

کلمات کلیدی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023